dissabte, 22 d’abril del 2017

VIVINT “QUÈ ÉS EL IOGA A L’EDUCACIÓ?” A LA UB


Dimarts 4 d’abril la nostra coordinadora Dra. Núria Lorenzo, ens va obrir les portes de la seva aula per tal de presentar el ioga a l’educació al seu alumnat, futures i futurs Mestres d’Educació Infantil. Un gest que ens va entusiasmar i que agraïm sincerament.
Són les dues darreres hores de la jornada matinal, de 12h30-14h30’. Les alumnes, només hi ha un noi, arriben… algunes rialleres, altres arrossegant els peus i l’ànima, unes altres amb mirada d’interrogant, i també n’hi ha d’indiferents. Aquesta mirada constitueix el nostre primer contacte amb la realitat de l’aula, hem pactat evidenciar l’estat d’ànim del nostre alumnat en el moment d’iniciar la classe, doncs creiem que és a partir d’aquesta consciència personal i momentània que podem iniciar la nostra proposta de treball.
Així doncs, ja estem disposades, i comencem per la primera lliçó: la mestra, el mestre ha d’estar atent/a a l’estat físic, mental i emocional del seu alumnat a l’inici de la classe, per això, el primer que fem és evidenciar, reflexionar, sentir:

COM ESTIC? COM EM SENTO?
Material que necessitem: Gomets de quatre colors diferents.
Activitat: Identifiquem l’estat d’ànim personal tot triant un gomet de color.  Mostrant-lo als/ a les companys/es al enganxar-ho sobre la nostra espatlla.
  • CONTENT/A: DAURAT
  • TRIST/A: BLANC
  • ENFADAT/ADA: VERMELL
  • TRANQUIL, SERÈ: BLAU
Desenvolupament: Repartim els gomets entre els/les assistents/tes  que n’han  triar un en funció de com se senten. Tot seguit l’han d’enganxar al davant, en un costat prop de l’espatlla. Els fem  triar entre quatre estats d’ànim, doncs a P3 i P4 serien suficients, a P5 podríem afegir la por i/o la sorpresa.
A continuació, passegem la mirada i observem gomets de tots colors, el vermell destaca més del previst. I aquesta és la pista que ens marcarà el camí a seguir al llarg de tot el taller. Una part del nostre alumnat acaba de tenir un examen a la classe anterior.
Al cap d’una estona, després d’haver realitzat algunes activitats de ioga sobre la respiració, un toc de cròtals fa aturar el grup un moment i preguntar-se com se senten, adonar-se’n del seu estat interior. Llavors, demanem si  desitgen canviar el color dels seus gomets. Una part important del grup canvia el vermell pel groc.

El ioga a l’aula és això en gran part, gràcies a les pràctiques iòguiques podem modificar el nostre estat físic, mental i emocional. El ioga ens atorga el poder de treballar-nos a nosaltres mateixes/os, amb eines pròpies: la postura, la respiració... Creiem que en acabar el taller totes, jove inclòs, han après a ser una mica més lliures, hem constatat com les seves expressions s’anaven endolcint, calmant… i com poc a poc, les rialles inicials s’han anat transformant en una participació activa i serena en les activitats planificades.
Gràcies Núria per haver-nos donat l’oportunitat de conèixer i compartir amb el teu alumnat!


Si voleu veure una petita mostra del que es va fer podeu clicar als següents enllaços per veure uns videos: