dijous, 5 de maig del 2016

DOCUMENTACIÓ DELS TALLERS DE LES JORNADES

Aquí teniu la documentació dels diferents tallers de les jornades de ioga a l'educació.



TALLER 1: "Jugar i aprendre amb alegria"

Postura de l'Arbre (Vrikasana).
Aquesta postura desenvolupa l'equilibri i la concentració. Ens connecta amb la terra i el cel, ja que el peu que fa de base s'arrela al terra, mentre que els braços (branques) s'eleven cap el cel.
Per realitzar aquesta postura es parteix de tadasana i es fixa la mirada en un punt. Es porta el pes del cos cap a la cama dreta mentre s'eleva el peu esquerre recolzant la planta del peu sobre la cara interna de la cuixa dreta (també a una altura que resulti còmode). L'important és que el genoll esquerre romangui obert, permetent així que també s'obri l'articulació del maluc, que ha de quedar mirant endavant. Procurar fer contracció a l'abdomen per no arquejar la cintura lumbar.
Una vegada que ens sentim còmodes amb les cames, es col·loquen els braços a l'altura del melic formant un triangle amb el vèrtex cap avall amb els dits índexs i polzes. També es poden portar les mans juntes en oració a l'altura del pit. Una altra opció és elevar els braços pels costats sobre el cap i ajuntar els palmells de les mans o mantenir-les separades a l'lçada de les espatlles.
Després de realitzar la postura sobre un peu, es fa cap a l'altre costat.
Aquesta asana, a més d'augmentar l'atenció i la concentració, desenvolupa l'equilibri físic i psíquic, regula el sistema nerviós i ens ajuda a establir-nos en el propi centre, enforteix les cames i millora el sistema respiratori.

Garudasana. Postura de l’àguila.
Comença en tadasana, postura correcta dret. Flexiona una mica els genolls i puja el peu esquerre mantenint l’equilibri amb el peu dret. Creua la cama esquerra sobre la dreta. Apunta els dits del peu esquerra cap el terra a l’alçada del taló dret i procura ajuntar el peu rere el panxell de la cama dreta. Al principi, si et costa mantenir l’equilibri, pots recolzar la punta del dit gros al terra.
Estira els braços paral·lels al terra i el palmell de la mà cap amunt. Creua els braços. El braç dret passa per sobre el braç esquerra. Flexiona els colzes i procura  ajuntar el palmell de les mans davant del nas. Pressiona el palmell de les mans, puja els colzes i estira els dits de les mans.
Aquesta postura també es pot fer assegut a la cadira.
Beneficis: Enforteix i estira els turmells i els bessons. Estira les cuixes, els malucs, les espatlles i la part alta de l’esquena. Millora la concentració i el sentit de l’equilibri.
Contraindicacions: Les persones que tenen lesions als genolls poden creuar les cames i el peu de forma més senzilla.
Aplicacions terapèutiques:  És una bona postura per alleugerir els símptomes de l’asma, la ciàtica i el dolor en la zona lumbar.


TALLER 2: "Travelling to the Middle Ages"

Eulàlia Muñoz Bárcena


STORY TO BE USED AFTER SOME RELAXATION EXERCISE.
It´s the visualization which includes all the vocabulary which was learnt in a previous exercise.

“Once upon a time there was a KNIGHT and a princess who lived in the Middle Ages. The knight was a strong and honest man, he had got lon red hair and a beard, his eyes were blue. He was wearing a long SILVER CLOAK. The princess was extremely beautiful and adventurous. She had got long, curly brown hair and her eyes were dark brown.
   Two months ago, they started a long, long journey. They lived many exciting adventures and after so many experiences, they felt really tired. They wanted to go back home. 
   One day , they were walking in the forest on a shiny day. The trees were so high that they could reach the sky. There was a bird feeding some little birds and the male was singing on the highest branch of a tree. The air was fresh on their faces, they could smell the fragance from some flowers, roses, when suddenly they got to an enormous CASTLE. It had got very HIGH WALLS. 
   The princess and the knight crossed the IRON BRIDGE and went to the STABLE crossing the SHEDS which  were full of  CORN and HAY for the hourses and the sheep.
   Ins the STABLE they found“LIGHTNING” (THE KNIGHT´S HORSE) AND “MaryRose”
(the princess´white horse). The knight and the princess caressed and combed their horses and then they  went into the ARMS ROOM. It was  full of shiny SWORDS, LONG BOWN, CROSSBOWS and iron ARMOURS. Everything was in order. There was a little BANQUET in the kitchen: roasted chicken, green salads, big fresh figs and apples. They ate and went for a resto through the BALLROOM. They could hear some nice music, they opened the ballroom´s door and surprise! All their friends were there.When the KNIGHT and the princess got inside the room all their friends said: “Welcome home!” The KNIGHT and the pricess were really happy to be there.
Some of their friends were chatting, others were dancing….the horses and the knights were there too. The moon was bright in a clear sky. The KNIGHT and the princess breathed in and  thought: “home again”.

NOW YOU CAN MIME THE “WELCOME HOME!” SCENE  INCLUDING ALL 
THE CHARACTERS  AND THE ASANAS WE PRACTICED PREVIOUSLY:
1.- ARDHA CHANDRASANA----------MITJA LLUNA
2.-VIRABHADRASANA----------------GUERRER
3.-ASHWA SANCHASALANA---------CAVALLS
4.-ARDHA DHANURASANA----------MIG ARC
5.-AKARNA DHANURASANA--------ARQUER
6.-GARUDASANA-----------------------AGUILA

ALL OF THEM GREETING THE KNIGHT AND THE PRINCESS WHEN THEY WENT INSIDE THE BALLROOM.

ENJOY YOUR PRACTICE!


SALUTACIONS A TOTES LES PARTICIPANTS! TALLER 3: "Yoga Nidra"


Yoga Nidra, Unos minutos de relajación profunda en clase para reactivar el proceso de aprendizaje
El Yoga Nidra, Yoga del  sueño despierto, viene de la tradición del yoga de los tiempos inmemoriales. A partir de la sabiduría de los yoguis, un maestro de yoga contemporáneo, Swami Satyananda (India 1923-2009), compuso y desarrolló un método que tiene en cuenta los últimos conocimientos de las ciencias: neurofisiología, psicología, psicoanálisis, etc.
Su método esta estructurado en 9 secuencias que permiten pasar progresivamente y rápidamente de un estado de despertar a un estado de conciencia modificada y de receptividad. Esta práctica puede también adaptarse al contexto de la educación y al entorno profesional con sesiones cortas de una o dos secuencias.
Las 9 secuencias de una sesión completa de YOGA NIDRA
  • Transición inicial
  • Frase clave : Sankalpa
  • Rotación de la conciencia
  • Sensaciones por pares de opuestos (pesado, ligero)
  • Respiración controlada
  • Imágenes rápidas
  • Historia simbólica
  • Frase clave : Sankalpa
  • Transición final

Reglas de Oro
  • Hacer breves y frecuentes sesiones
  • Adaptar la sesión según la edad y el público
  • Seguir el orden de las secuencias
  • Preparar los materiales educativos antes de la sesión
  • Verbalizar las sensaciones
  • Practicar por uno mismo
  • Formarse:
    • En funcionamiento del método
    • En el trabajo de la voz, pronunciación, ritmo, vocabulario…

Recursos
Yoga Nidra Swami Satyananda; traducción Micheline Flak



TALLER 4: "Com canviar l'estat energètic de l'alumnat"



























TALLER 5: "1, 2, 3, Asana! La vida és dinàmica"


LECTURES RECOMENADES

Bisquerra, R. (coord.) i altres (2012). Com educar les emocions? La intel·ligència emocional en la infancia i l’adolescència. Esplugues de Llobregat (Barcelona): Hospital

Sant Joan de Déu.

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Chanchani, R.; Chanchani, S. (1995). Yoga for children. New Delhi: UBSPD

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Gómez, R. (2006). Cuentos con alma. Puentes de luz. Santiago de Chile: Gaia.

Iyengar, B.K.S. (2009). L’arbre del ioga. Lleida: Pagès.

Iyengar, B.K.S. (2002). La esencia del yoga. Astadala Yogamala. Volumen, I a V. Barcelona: Kairós.

Iyengar, B.K.S. (1995). La luz del yoga. Barcelona: Kairós.

Iyengar, B.K.S. (1997). Luz sobre el pranayama. Barcelona: Kairós.

Iyengar, B.K.S. (2003). Luz sobre los yoga sûtras de Patañjali. Barcelona: Kairós.

Iyengar, G. (2008). Yoga para la mujer. Barcelona: Kairós.

Krishnamurti, J. (2009). Sobre la educación. Barcelona: Kairós.

Merton, T. (1998). Gandhi y la no-violencia. Barcelona: Paidós.

Servan-Schreiber, D. (2010) Curación emocional. Barcelona: Kairós.

Souto, A. (2009) Los orígenes del Hatha Yoga. Madrid: E.L.A.

Teachers of RIMYI. Yogashastra. Tome I, II, III, IV Mumbai: YOG.


I JORNADES DE IOGA A L’EDUCACIÓ. “ENSENYAR EL SEGLE XXI”

TALLER 5. “1, 2, 3, ASANA LA VIDA ÉS DINÀMICA”. UNIVERSIDAD DE BARCELONA


BLANCA FRANCO MAURI blanca.francomauri@gmail.com http://blocs.xtec.cat/ceipsantjosep/lescola/projectes/projecta-ioga/



TALLER 6: "Anatomia de la serenitat"


Una bona postura i una bona actitud claus per a ser un bon professional.

Rosa Andreu Chavarria iogaserenitat@gmail.com

Mitjançant el ioga podem aprendre anatomia, ampliar la nostra consciència corporal i
ajudar a ser més conscients per poder evitar possibles lesions laborals. A la vegada el
ioga ajuda a respondre millor davant situacions d’estrès, la respiració i la relaxació ens
permeten connectar amb les nostres emocions i incidir sobre elles. Treballant el cos,
les emocions i la ment el ioga ens pot ajudar a ser més competents en la nostra feina.
La pràctica de ioga ens permet fer un viatge per l’anatomia física i energètica cap a la
A partir de la presentació de diapositives i de la posterior vivència de diferents postures
de ioga vam fer un viatge recorrent l’evolució biològica de l’anatomia de la columna.
D’aquesta manera els assistents al taller podien prendre consciència de com s’ha
arribat a la postura bípeda. Passant per diferents asanes (postures) s’experimentaven
aquests canvis evolutius que es repeteixen en la ontogènia. Sentir i experimentar
aquests canvis permet entendre les implicacions que la postura bípeda ha tingut sobre
Aquesta base biològica de l’evolució fins a la postura bípeda ajuda a sentir la
importància de tenir força a les cames i ens fa conscients de l’alliberament dels braços
i de les mans. Actualment la vida sedentària, les hores asseguts (des de que els nens
comencen a anar a l’escola ja passen moltes hores asseguts), les hores davant dels
ordinadors, tablets, mobils (sigui jugant de petits, sigui fent treballs, sigui per demanda
de moltes feines actuals), tot plegat fa que les cames no facin tant sovint la tasca per a
la que evolutivament estan preparades, que els ulls treballin a curtes distàncies,...
Diferents asanes seran d’ajuda alhora de sentir la importància de tenir força a les
cames per protegir l’esquena davant de determinades activitats laborals. La pràctica
d’asanes pot ajudar a nivell laboral en diferents feines (càrrega de pesos, de malalts a
un hospital, alliberar tensions davant d’un ordinador, etc).
El treball respiratori (pranayama) influeix directament en les emocions i treballa
conjuntament amb les asanes (postures), és a dir que la respiració col·labora amb la
postura i ajuda a centrar la ment, apropant-nos a la serenitat. En aquesta part del taller
es portarà la consciència a la respiració, observant els canvis d’aquesta en les
diferents asanes. Es treballaran les diferents cúpules que es poden trobar a
l’organisme i com si s’accedís a la catedral més bonica del món cadascú explorarà les
seves cúpules en diferents asanes, amb la ment concentrada en la respiració pròpia.
Finalment, sentirem el benestar emocional que ens aporta la relaxació, ens adonarem
que una relaxació guiada pot ser una eina que em permeti millorar l’empatia o que em
permeti ajudar a assimilar continguts educatius, o simplement que col·labori a
Allò que s’ha viscut, que s’ha sentit deixa una memòria al cos i a a la ment, una
vivència que queda gravada i a la que puc retornar en qualsevol moment.


Cap comentari: